Juf: “Jullie mogen allemaal jullie taak afgeven.”
Leerling: “Ik heb ze niet mee, want mijn printer is kapot.”
Leerling: “Ik heb ze niet mee, want mijn printer is kapot.”
Deze situatie komt vaak voor, maar wat kunnen we hiertegen doen? In het begin van het schooljaar overloopt de leerkracht de afspraken en hieronder behoort ook stiptheid, maar toch vergeten er nog kinderen hun taak in te dienen. De leerkracht probeert de waarde stiptheid aan de kinderen mee te geven, met de norm een taak op het afgesproken tijdstip indienen. Een norm is een (on)geschreven ‘wet’.
Ik vind dat de kinderen die hun taak vergeten zijn een
tweede kans verdienen, dus niet meteen een
nul krijgen. Het kan altijd gebeuren dat er door een bepaalde situatie
iets vergeten wordt en vergeten/missen is menselijk. Wanneer het kind dan nog
steeds de taak niet bijheeft, zou ik de ouders contacteren en hen hiervan op de
hoogte brengen. Als het kind zijn taak indient na de derde keer zou ik wel
enkele punten aftrekken.
Op school leren we de kinderen hun waarden en normen
gebruiken en het is normaal dat niet alles meteen lukt.
Ik denk dat je zeker en vast rekening moet houden met een eventuele goede reden die een kind kan hebben maar wanneer het voorval zich blijft voordoen, zou ik toch maatregelen nemen. Ik vind het bijvoorbeeld een goed idee om per dag een punt af te trekken, dit stimuleert kinderen om toch hun taak op tijd af te geven en ze weten dat ze niet met je voeten moeten spelen. Een 0 geven meteen vind ik onredelijk.
BeantwoordenVerwijderen